تقسیم شادی با دیگران

تقسیم شادی با دیگران بزرگی میگفت چه بدبختیه بزرگیست تنها خوشبخت بودن. هنر ماست و وظیفه ی ما که اگر یاد گرفتیم چگونه شادی را تولید کنیم و چونه شاد باشیم این را به دیگران و عزیزانمان نیز آموزش دهیم و آنها را نیز در شادی خود شریک کنیم.
حتما شده است که به رستورانی رفته باشید و بعد از صرف یک غذای لذیذ با خود فکر کرده باشیدکه با عزیزتان نیز دوباره به آنجا بروید و یا دوست داشتید کسی همنشین شما باشد در این تجربه شیرین. میدانیم که با هم لذت بردن و در کنار کسانی بودن که به ما احساس دوست داشته شدن و دوست داشتن میدهند تجربیات ما را دو چندان دلنشین تر میکند.
در زﻣﻴﻨﻪ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺷﺎدﻛﺎﻣﻲ ﻣﺤﻘﻘﺎن درﻳﺎﻓﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﻋﺸﻖ ﻣﻨﺒﻊ ﻋﻈﻴﻤﻲ از ﺳﺮﺧﻮﺷــﻲ و ﻣﺴﺮت اﺳــﺖ و اﻓﺮادی ﻛﻪ ﻋﺎﺷﻖ ﻛﺎر ﺧﻮد ﻫﺴﺘﻨﺪ ارﺗﺒﺎﻃــﺎت اﺟﺘﻤﺎﻋــﻲ زﻳﺎد و ﻓﻌﺎﻟﻴــﺖ داﺋﻤﻲ دارﻧﺪ. ﻳﻜــﻲ از دﻻﻳﻞ اﺻﻠــﻲ رﺿﺎﻳﺖ اﻓــﺮاد از اوﻗﺎت ﻓﺮاﻋﺖ و ﺗﻔﺮﻳﺢ، ﻟﺬتﺑﺨﺸــﻲ رواﺑﻂ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ آنﻫﺎ را در ﻳﻚ ﺣﺎﻟﺖ ﺧﻠﻘﻲ ﺧﻮب ﻗﺮار ﻣﻲدﻫﺪ و در ﻧﺘﻴﺠﻪ آﻧﺎن ﺑﻪ دﻧﺒﺎل ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﺮ ﻣﻲآﻳﻨﺪ. ﻋﻠﺖ اﻳﻨﻜﻪ ﺑﻴﻦ ﺷﺎدﻛﺎﻣﻲ و ﻣﻌﺎﺷﺮت »ﻣﻬﺎرت اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ راﺑﻄﺔ ﻧﺰدﻳﻜﻲوﺟﻮد دارد ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ ﻧﺎﺷــﻲ از ارﺿﺎی ﻧﻴﺎزﻫــﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ، ﺑﺮآوردن ﻧﻴﺎزﻫــﺎی ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻋﺰت ﻧﻔﺲ ﺑﺎ ﻳــﺎدآوری رواﺑﻂ ﻧﺰدﻳﻚ در ﻛﻮدﻛﻲ ﺑﺎﺷﺪ
درﺑﺎره ﺿﺮورت ﺷﺎدی در ﻛﺘﺎب ﺧﻮد ﭼﻨﻴﻦ ﺑﻴﺎن ﻣــﻲدارد: ﺣﺘﻲ ﻳﻮﻧﺎﻧﻴﺎن ﺑﺎﺳــﺘﺎن ﻫﻢ در ﻣﻮرد ﺷــﺎدﻣﺎﻧﻲ ﻧﻈﺮﻫﺎﻳﻲ داﺷــﺘﻪاﻧﺪ و اﻧﺴﺎن را ﺗﺸﻮﻳﻖ ﺑﻪ ﺷــﺎدی ﻣﻲﻛﺮدهاﻧﺪ. ﺷﺎﻋﺮان ﺑﺰرگ ﭘﺎرﺳﻲ زﺑﺎن ﻧﻴﺰ در اﺷﻌﺎر ﺧﻮد ﻣﺸﻮق ﺷﺎدﻣﺎﻧﻲ ﺑﻮدهاﻧﺪ. در ﺑﺴﻴﺎری از ﺗﻤﺜﻴﻞﻫﺎ، داﺳــﺘﺎنﻫﺎ و ﺿﺮباﻟﻤﺜﻞﻫﺎی ﻗﺪﻳﻤﻲ ﻣﻲﺗﻮان ﺗﻮﺟﻪ ﭘﻴﺸــﻴﻨﻴﺎن را ﺑﻪ ﺷــﺎدﻣﺎﻧﻲ درک ﻛﺮد. ﻋﻠﻢ ﺟﺪﻳﺪ ﻧﻴﺰ ﺑﺎ ﻛﺸﻒ راﺑﻄﻪ ﺷﺎدﻣﺎﻧﻲ ﺑﺎ ﺑﺮﺧﻲ از ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻣﻬﻢ زﻧﺪﮔﻲ ﺑﺮ ﺿﺮورت ﺷﺎدی ﺗﺄﻛﻴﺪ دارد
بیشتر بخوانید: تجربه نگاری و توسعه نگاری فردی
در ادامه ی اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﻴﺰان ﺳــﻼﻣﺘﻲ، اﻓﺮاد ﺷﺎدﻣﺎن از زﻧﺪﮔﻴﺸﺎن ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻟﺬت ﻣﻲﺑﺮﻧــﺪ و روی ﻫﻢ رﻓﺘﻪ ﻛﻴﻔﻴﺖ زﻧﺪﮔﻴﺸــﺎن ﺑﻬﺘﺮ اﺳــﺖ. وی ﺑﻴﺎن ﻣﻲﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺷﺎدﻣﺎﻧﻲ ﺑﺮ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺷﻐﻠﻲ و ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ ﻧﻴﺰ در ﺑﺮﺧﻲ ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎ ﺑﻪ ﺗﺄﻳﻴﺪ رﺳــﻴﺪه اﺳﺖ. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻣﺤﻴﻂ ﺷﺎد و ﺷﺎدﻣﺎﻧﻲ اﻓﺮاد، در اﻓﺰاﻳﺶ ﻋﺰتﻧﻔﺲ و ﺗﻘﻮﻳﺖ ﻋﻤﻠﻜﺮد درﺳــﻲ و ﺷﻐﻠﻲ دﻳﮕﺮ اﻓﺮاد ﺧﺎﻧﻮاده ﻣﺆﺛﺮ اﺳــﺖ
تقسیم شادی با دیگران
ﺣﺘﻲ ﻳﻮﻧﺎﻧﻴﺎن ﺑﺎﺳــﺘﺎن ﻫﻢ در ﻣﻮرد ﺷــﺎدﻣﺎﻧﻲ ﻧﻈﺮﻫﺎﻳﻲ داﺷــﺘﻪاﻧﺪ و اﻧﺴﺎن را ﺗﺸﻮﻳﻖ ﺑﻪ ﺷــﺎدی ﻣﻲﻛﺮدهاﻧﺪ. ﺷﺎﻋﺮان ﺑﺰرگ ﭘﺎرﺳﻲ زﺑﺎن ﻧﻴﺰ در اﺷﻌﺎر ﺧﻮد ﻣﺸﻮق ﺷﺎدﻣﺎﻧﻲ ﺑﻮدهاﻧﺪ. در ﺑﺴﻴﺎری از ﺗﻤﺜﻴﻞﻫﺎ، داﺳــﺘﺎنﻫﺎ و ﺿﺮباﻟﻤﺜﻞﻫﺎی ﻗﺪﻳﻤﻲ ﻣﻲﺗﻮان ﺗﻮﺟﻪ ﭘﻴﺸــﻴﻨﻴﺎن را ﺑﻪ ﺷــﺎدﻣﺎﻧﻲ درک ﻛﺮد. ﻋﻠﻢ ﺟﺪﻳﺪ ﻧﻴﺰ ﺑﺎ ﻛﺸﻒ راﺑﻄﻪ ﺷﺎدﻣﺎﻧﻲ ﺑﺎ ﺑﺮﺧﻲ از ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻣﻬﻢ زﻧﺪﮔﻲ ﺑﺮ ﺿﺮورت ﺷﺎدی ﺗﺄﻛﻴﺪ دارد.
تقسیم شادی با دیگران
از زﻣﻴﻨﻪﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ در ﺳــﺎلﻫﺎی اﺧﻴﺮ ﺑﻴﺸﺘﺮ در ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳــﻲ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷــﺪ راﺑﻄﻪ ﺳــﻼﻣﺖ ﺟﺴﻤﺎﻧﻲ وشادمانی اﺳﺖ. اﻳﻦ راﺑﻄﻪ آﻧﻘﺪر ﻗﻮی اﺳﺖ ﻛﻪ ﺣﺘﻲ ﮔﻔﺘﻪ ﻣﻲﺷود بیماریﻫﺎی ﻧﺴــﺒﺘﺎ ﺷﺎﻳﻊ ﻣﺜﻞ ﺳــﺮﻣﺎﺧﻮردﮔﻲ و آﻧﻔﻮﻻﻧﺰا در اﻓﺮاد ﺷــﺎدﻣﺎن ﻛﻤﺘﺮ ﺷﻴﻮع دارد. راﺑﻄﻪ ﺷــﺎدﻣﺎﻧﻲ ﺑﺎ ﻣﺮگ زودرس، ﺳﻴﺴﺘﻢ اﻳﻤﻨﻲ ﺑﺪن، ﺑﻴﻤﺎریﻫﺎ و ﺣﻤﻼت ﻗﻠﺒﻲ، و ﻧﻴﺰ ﺑﺎ ﻣﻘﺎوﻣﺖ در ﺑﺮاﺑﺮ ﺑﻴﻤﺎری ﺳــﺮﻃﺎن از ﻣﻮاردی اﺳﺖ ﻛﻪ ارزش ﺷﺎدﻣﺎﻧﻲ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻳﻚ ﻫﺪف ﻣﻬﻢ در زﻧﺪﮔﻲ را ﺑﺮای ﻣﺎ روﺷﻦ ﻣﻲﻛﻨﺪﺎمهارت های اﺟﺘﺎﻋــﻲ را رﻓﺘﺎرﻫﺎﻳــﻲ ﻛﻼﻣﻲ و ﻏﻴﺮﻛﻼﻣﻲ ﻣﻲداﻧﻨﺪ ﻛﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﺗﻌﺎﻣﻞ ﻣﺆﺛﺮ ﻓﺮد ﺑﺎ دﻳﮕﺮان ﻣﻲﺷــﻮد؛ اﻳﻦ رﻓﺘﺎرﻫﺎ ﺷــﺎﻣﻞ ﻣﺸــﺎرﻛﺖ ﻛــﺮدن، رﻋﺎﻳﺖ ﻧﻮﺑﺖ، ﺳــﺎزﮔﺎری، ﭘﻴﺶدﺳــﺘﻲ در اﻧﺠــﺎم ﻓﻌﺎﻟﻴــﺖ، ﭘﺬﻳﺮاﻳﻲ ﻛــﺮدن و ارﺗﺒــﺎط ﺑﺮﻗﺮار ﻛﺮدن ﻣﻲﺑﺎﺷــﺪ .ﻣــﻮرﮔﺎن ﺑﻪ اﻳﻦ ﻧﻜﺘﻪ اﺷــﺎره دارد ﻛــﻪ ﻣﻬﺎرتﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ اﻣﻜﺎن ﺷــﺮوع و ﺗﺪاوم رواﺑﻂ ﻣﺘﻘﺎﺑــﻞ و ﻣﺜﺒﺖ را ﺑــﺎ دﻳﮕﺮان ﻓﺮاﻫﻢ ﻣﻲﻧﻤﺎﻳﺪ ﺑﻠﻜــﻪ ﺗﻮاﻧﺎﻳﻲ ﻧﻴﻞ ﺑﻪ اﻫــﺪاف ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ دﻳﮕﺮان را ﻧﻴﺰ در ﺷــﺨﺺ اﻳﺠــﺎد ﻣﻲﻛﻨﺪ. در اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﻣﻬــﺎرت اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻋﺒﺎرت اﺳــﺖ از ﺗﻮاﻧﺎﻳﻲ ﻓــﺮد در ﺑﺮﻗﺮار ﻧﻤﻮدن رواﺑﻂ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ، ﻳﺎ رﺳــﻴﺪن ﺑﻪ ﺣﺪ ﻻزم رﺷــﺪ ﺑــﺮای ﺑﺮﻗﺮار ﻧﻤــﻮدن رواﺑﻂ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺑﺎ ﺟﺎﻣﻌﻪ. ﺑﻪ ﻋﺒﺎرت دﻳﮕﺮ ﻓﺮد ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺘﻮاﻧﺪ ﺑﺎ ﺳﺎﻳﺮﻳﻦ ﻫﻤﺎﻫﻨﮓ و ﺳﺎزﮔﺎر ﺑﺎﺷﺪ و ﺑﺎ آنﻫﺎ ﻫﻤﻜﺎری، ارﺗﺒﺎط و ﺗﻌﺎون داﺷــﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ و ﺑﺎ ﻣﻌﻴﺎرﻫﺎ، ﺳــﻨﺖﻫﺎ و ﺧﻠﻘﻴﺎت ﮔﺮوه ﻫﻤﻨﻮاﻳﻲ ﻛﻨﺪ